Firma v krizi

Když se vaše firma dostane do krize, nejdůležitější je se z toho nesložit. 👇

Nedávno si mě zavolal na pomoc podnikatel, jehož firma se dostala do potíží. Seděl jsem s ním u stolu a viděl před sebou velmi nervózního člověka. Vybudoval firmu z 0 na obrat téměř 200 milionů, což se málokomu podaří. Teď ale přišlo krom jiného dramatické zdražení materiálů a dalších vstupů a s tím přišly velké potíže.


Bylo vidět, že na něco takového nebyl připraven, tak ho to zasáhlo více, než by možná muselo. Řekl jsem mu: „Podívejte se, co jste dokázal vybudovat. Uvědomujete si to? Máte firmu, která má úžasně zdravý business model, to je přece fantastické. Pouze jste nezvládl dramatický vývoj, kterému se říká krize z růstu, a to snadno napravíme.“ 👍

Když projdete třemi stovkami firem, tak už velmi rychle poznáte, v čem je zakopaný pes a jak velká je pravděpodobnost, že budete schopni dané firmě pomoct. Důležitá je vždycky perspektiva. Pokračoval jsem k panu podnikateli: „Co byste dělal, kdybyste měl na účtu 300 korun a měl zaplatit milion na mzdách za svoje lidi? I takové věci ve firmách řešíme. Vaše situace je nesrovnatelně jednodušší, vyřešíme to.“

Měli jste vidět tu změnu nálady. Někdy máme tendenci být zavření ve své bublině a strašidlo, které nás děsí, necháme narůst až do obludných rozměrů. Zbytečně. Většina věcí se dá vyřešit, jen je potřeba pevně sevřít knipl řízení firmy a držet ho stůj co stůj. Do kdy? 3 měsíce, 9 měsíců, rok, dva? Tak dlouho, jak bude potřeba. Zkrátka až do doby, než proběhne bezpečné přistání.

strategie firmy