Insolvence firmy: Čemu se vyvarovat?

Kontaktoval mě pán s dotazem, zda ‚‚děláme‘‘ i firmy v insolvenci. Odpověděl jsem mu, že to není naše parketa. Svěřil se mi, že insolvencí firmy prošel. Myslím si, že jeho příběh a zkušenosti mohou pomoci srovnat myšlenky i někomu dalšímu.

Co firmu do insolvence přivedlo?

Příběh je dlouhý 25 let. V krátkosti: Firma s obratem 500 milionů korun, více než 100 zaměstnanců, obor strojírenství ve stavebnictví. Svou činnost rozvíjela nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Maďarsku a v Anglii.


Během těchto let firma udělala několik zásadních chyb:

  1. Chyba č. 1: Rozvoj firmy vzali do svých rukou. Firma nabízející služby podobné jako JPF, pro ně byla příliš drahá. V roce 2007 byla firma ve ztrátě 10 milionů, celkově se ztráta vyšplhala do řádů stovek milionů.
  2. Chyba č. 2: Dobří lidé na špatných místech. Nejsilnější stránka firmy, její zaměstnanci, se v jednom momentu stala tou nejslabší. Proces nedržel krok s vývojem.
  3. Chyba č. 3: Příliš rychlý růst firmy. To je klasika.
  4. Chyba č. 4: Nikdo až do konce nevěřil, že by firma mohla mít problém. Firma měla silný obchod i marketing, brand systematicky budovali 15 let. Příliš velká důvěra trhu znamenala nízkou ostražitost a velké ztráty.

Vše ostatní už byly důsledky.


Kdy má firmu smysl zachraňovat?

Má cenu firmu zachraňovat vždy, nebo je už někdy lepší si přiznat, že tento příběh zkrátka skončil a bude dobré začít psát nějaký nový? Složitá otázka, na kterou není jednoduchá odpověď.


Příklad druhé firmy: Od pilníčků k bytům

Zkusím to ukázat na příkladu další firmy. Firma vyráběla skleněné pilníčky, kus za cca 200 Kč. Měli patent na 10 let pro celou střední Evropu. Business jim léta vzkvétal. Jakmile patent vypršel, začaly se dít věci. Na jejich trhy vstoupili další výrobci z Číny, kteří díky chybějícím regulacím pro práci s nebezpečnými látkami a obecně téměř s nulovými nároky směrem k zachování životního prostředí zvládli takový pilník vyrobit pod 50 korun/kus.


Společnosti velmi rychle začal klesat obrat. Zvažovali 2 možnosti:

  1. Převést výrobu do Číny a soutěžit s místními matadory. Vzhledem k tomu, že firma léta neinovovala a ztratila drive, protože těžila z jediného patentu, který někdo geniální před lety zaregistroval, rozhodli se, že toto zkoušet nebudou.
  2. Výrobu ukončit a přejít k jiné činnosti. Výrobu ukončit, lidi propustit, nemovitosti, které vlastnili, předělat na byty a ty dále pronajímat. Zůstal by jim tak zisk z let minulých a další pasivní příjem. Proti takovému rozhodnutí by se nedalo říct ani popel, v dané situaci rozhodně dávalo reálně smysl.

Prevence insolvence firmy: Neustálá snaha o inovace a růst

Člověk musí být neustále zdravě hladový, pořád koukat dopředu a klást si strategické otázky ohledně dalšího rozvoje firmy. Stagnace je totiž jen pomalá smrt. A když už je pozdě, někdy pak nezbývá než firmu odpojit od přístrojů. 


Potýkáte se vaší firmě s krizí?

My přicházíme obrazně ‚‚za pět minut dvanáct‘‘ a vyvedeme firmy z krize tak, aby se do insolvence vůbec nedostaly. Je to zhruba 40 % našich projektů. 20 % firem našich klientů prochází stagnací a potřebují nový impuls. 40 % projektů jsou rozvojové projekty.

POPTAT NEZÁVAZNOU SCHŮZKU