Já tomu moc nerozumím

 Můžete mi to prosím vysvětlit?

Dvě situace

Takže proč nám ten obchod v Česku nefunguje a moc ho nerozvíjíme? Dvě typické situace. 👇

👉 1) Majitel nechce pustit obchod z ruky.
Vybudoval totiž firmu od píky a od začátku je zvyknutý, že si zákazníky obsluhuje sám. Když firma roste, dokáže předat některé menší případy ostatním, VIP klienty ale nedá z ruky.

Nejsme neomylní

Jasně, že nejsme neomylní, to není nikdo. Vždycky děláme maximum pro to, abychom pro firmu klienta našli interima, který se na danou pozici bude hodit nejen díky své expertíze a zkušenostem, ale u kterého existuje velká pravděpodobnost, že si s majitelem sedne i lidsky. 👇

Věc, která šetří čas

Někdy jsou z toho lidi paf, ale je to věc, která mi šetří neuvěřitelné množství času. Cokoliv lze vyřešit do 60 sekund, řeším ihned. ⏱️ Když mám schůzku a je potřeba ve prospěch klienta vyřešit email, který mohu odeslat během 15 nebo 20 sekund, požádám protistranu o posečkání a hned to vyřídím. Tohle pravidlo naprosto eliminuje prokrastinaci a vede k efektivním výsledkům.

Povaha

Nevím, zda to nazývat jako povahu vytvářející úspěch či vítěznou povahu.

Jsou čtyři oblasti, které mají úspěšné či vítězné osobnosti osvojené:

Problém je systém

Každý druhý nadává na to, jací jsou v korporátech bezcharakterní a morálně pokřivení lidé. Já si ale nemyslím, že ten problém je principiálně v lidech. Stále jsem přesvědčen o tom, že lidé jsou ze své podstaty dobří. 👇

Trochu šok

 😮 V JPF jsme měli strategický workshop, jehož cílem bylo trochu zlepšit naši personální práci. Používáme osobnostní testy Thomas International a já dostal jeden nápad. 👇

Řekl jsem kolegyni Markétě: „Udělej nám žebříček ze všech lidí, kteří se k nám kdy hlásili, dle předpokladů, které mají k řízení firem.“ Tedy většina ostřílení pardálové a slušná konkurence. No a teď ten šok. Na 7. místě na mě svítí jméno: Josef Jemelka.

Sečteno, podtrženo

 Za první pololetí 2022 jsme v JPF udělali v tržbách 75% toho, co za celý rok 2021. Koncem srpna bychom měli překročit fakturaci, kterou jsme loni zvládli za celý rok. Po dvou letech, kdy jsme měli 100% růst (2019, 2021) a +20% v roce 2020 , povyrosteme letos o cca.60%.

Lidé s dobrou aurou

Troufnu si říct, že neinvestuji do firem, ale do lidí s dobrou aurou. Existují totiž lidé, kteří cokoliv, čeho se dotknou, promění ve zlato. 👌

Mají velice dobré myšlenky a nápady, používají selský rozum, a především mají srovnané hodnoty a umějí dobře zvládat svoje ego. Díky tomu dokážou dobře pracovat s lidmi a skrze ně pak vybudovat i firmu.

Rozvoj firmy

Pokud chcete, aby se vaše firma rozvíjela, dělejte jako majitel/ka firmy soustavně pět let za sebou tyto věci:

Insolvence

O víkendu mě kontaktoval pán, který je aktivní i zde na LI, s dotazem, zda "děláme" i firmy v insolvenci. Odpověděl jsem mu, že to není naše parketa. My přicházíme obrazně "za pět minut dvanáct" a vyvedeme firmy z krize tak, aby se do insolvence vůbec nedostaly. Je to zhruba 40% našich projektů. 20% firem našich klientů prochází stagnací a potřebují nový impuls. 40% projektů jsou rozvojové projekty.

Síla ega

Už bych to měl začít ignorovat, ale nějak mi to nejde. Je pro mě zkrátka neuvěřitelně fascinující, že někteří majitelé radši nechají svoji firmu padnout, než aby přiznali, že potřebují pomoc. Ta síla ega je prostě neskutečná. ❌

To nejdůležitější

Jeden moudrý muž mi kdysi řekl:
"Jiří, měl bys vědět o všem, tolerovat mnohé a řešit málo - jen to nejdůležitější." Já k tomu dodám: i tak to může být práce min. na 8hod. denně. 😉

Objednání u ředitele

Někteří majitelé si myslí, že si u nás objednají ředitele, ten jim druhý den zaklepe na dveře firmy a pustí se do práce. 👇

Takto to ale nefunguje. Všechno začíná úvodní schůzkou. S klientem si sedneme, poslechneme si jeho příběh, zjistíme, co ho nejvíc trápí a pokud jsme přesvědčeni, že s tím dokážeme pomoci, dohodneme se na úvodní analýze. 👍

Zajímavá schůzka

Nedávno jsem měl jednu hodně zajímavou schůzku. Potkal jsem se s podnikatelem, který vybudoval velkou firmu a měl již před 20 lety naprosto jasnou představu, čeho chce dosáhnout. 👇

Popisoval mi, jak metodicky postupoval a naplánoval si každý krok, vč. toho, jakým způsobem jednou firmu předá. Často i zde na LinkedIn hlásám nutnost mít jasnou vizi a dlouhodobě plánovat, ale u tohoto pána mě zaujalo, s jakou precizností tak činil. 👌 Tak jsem se ho zeptal, zda si myslí, že právě ten jasný plán byl klíčem k jeho úspěchu.

Nepřítel firmy

Je největším nepřítelem firmy její majitel či vedení? Ano i ne.

Ne, pokud firma šlape a vše běží jak po drátkách.

Jasné NE

Vždycky mě fascinují lidé, kteří se na něco zeptají, odpovědí jim je jasné „NE!“ a oni to akceptují a dál už to neřeší. Tedy, u běžných lidí bych to celkem i pochopil, aby nedošlo k mýlce, ale jak se takhle mohou chovat obchodníci? 🤷‍♂️

Krize

Často si tu povídáme o firmách v krizi, které se do ní dostaly díky nedostatečnému růstu nebo stagnaci. 👇

Do potíží se ale můžete dostat i v případě, kdy vám firma nekontrolovatelně rychle roste. I tady na LinkedIn jsme si mohli během několika měsíců přečíst o několika z nich.

Sám jsem pomáhal firmě, která během tří let vyrostla z nuly na 500 milionů. Založil ji šikovný člověk businessem nepolíbený, takže to plácal jako vlaštovka hnízdo. Našel ale díru na trhu a firma mu doslova rostla pod rukama. 📈

Těžká doba

Od spousty podnikatelů slýchávám povzdechy, že nás čeká opravdu těžká doba. Když se jich ale zeptám, co aktuálně dělají, aby to zvládli, odpoví mi: „No nic moc, čekáme, jak se situace vyvine.“ 👇

Čekání může být někdy fajn, obávám se však, že v tomto případě tou optimální strategií patrně nebude. Návod, jak krizi zvládnout, je jednoduchý: začít dělat přesný opak toho, co dělají ostatní.

Nesmíš se bát selhání

Je to jediný způsob, jak uspět. Nebudeš úspěšný pořád a já to vím.
LEBRON JAMES
(jeden z nejlepších basketbalistů v NBA všech dob)

Takže až příště jen klopýtnete nebo i když přímo spadnete na hubu, prostě se otřepejte, vstaňte, zamyslete se a zkuste to "znovu a lépe".

J.I.P. nebo JPF

JPF? Co to je za zkratka? A jste tedy J.I.P. pro firmy nebo JPF?

Chtěli jsme v tom udělat trošku pořádek a místo toho jsme v tom pro některé udělali víc zmatku. Záměr byl a je dobrý. Chtěli jsme se vymanit z obecného vnímání, že jsme krizoví manažeři, neboť jsme interim manažer. A to je mnohem širší záběr působnosti. Díky historickému názvu nás mnoho lidí ale vnímalo přesně takto - jako krizové manažery. V té Jipce jste přece ti, kdo řeší problémové firmy, firmy v krizích. Firemní JIPka. Co na tom, že do covidu 50% našich klientů nemělo vůbec žádné problémy typu existenciální krize, dramatické poklesy tržeb či ztráta. Naopak, byly to z 50% zdravé, silné, stabilní firmy a pokud už měli krizi, tak krizi z růstu. Nebo prostě jen stagnovaly. Nicméně mnoho potenciálních klientů nechtělo skončit na Jipce. Případně s námi začali spolupracovat, ale nesli to dost nelibě, říkajíc: "Hlavně nikomu neříkejte, že s námi spolupracujete pane Jemelka. Kdo by chtěl skončit na Jipce?"

Deníček

Už roky si píšu zápisník postřehů z byznys života. Něco jako deníček. 📘 Člověk má totiž úžasnou tendenci zapomínat na to, jak se dostal tam, kde je. Zvykli jsme si na to, že poslední roky byly růžové a sluncem zalité, všechno ale jednou končí.

Zdravá firma

„A pane Jemelko, co je to tedy ta zdravá firma, o které pořád mluvíte?“
Firma samozřejmě netrpí žádnými vnějšími nemocemi, jako je chřipka nebo angína. Firma trpí nejvíce tím, když má špatné lidi. Pak není zdravá, ale nemocná. 🤒

Počet schůzek

Řekl jsem, že do konce roku udělám 200 schůzek s podnikateli, tak se to teď snažím splnit. Dokonce jsem si našel osobního řidiče, abych mohl na cestách pracovat. 🚗

Když jsem jednou v týdnu na spanilé jízdě, vyrážíme po půl šesté ráno a domů se vracíme až večer. Ten jeden den v týdnu samozřejmě chybí, a to mě znovu donutilo se hluboce zamyslet, co dalšího mohu delegovat. Rád dám ještě větší příležitost mým lidem zazářit. 🌟 Myslím si, že právě toto odděluje úspěšné firmy od těch méně úspěšných.

Dobrý zvyk

Tak se nám tu rozmáhá takový dobrý zvyk. 😊😇

Něco rok zpět jsem odjížděl na pár dní "do ticha", což je něco, co se stalo nedílnou součástí mého života. Na poslední chvíli před odjezdem mi poštou domů přišla kvapíkem, ani nevím jak a kde, objednaná kniha "Inspirace Baťa" napsaná od Gabriela Končitíková. Mám toho od Bati v knihovně hodně, ale toto jsem neměl. Knihu jsem bezděčně přihodil do svého cestovního zavazadla.

Pět minut po dvanácté

Prý jsem napsal, že klienty pět minut po dvanácté nebereme a co to tedy vlastně znamená?
Je to docela jednoduché, nepomáháme firmám, které se dostaly do insolvence. Tam už pomoct nedokážeme, šance na přežití je mizivá. 👇

Ztráta motivace

Ještě to ani pořádně nezačalo a řada podnikatelů již ztrácí motivaci pokračovat. Spousta z nich dlouhé roky makala od nevidím do nevidím, jsou unavení, vyšťavení a teď přišla ne úplně lehká doba. 👇

To je pak docela pochopitelné, že se jim může do hlavy začít vkrádat myšlenka: „Mám já tohle vůbec zapotřebí? Nebylo by lepší pověsit to na hřebík?“ 🤔

Zážitek

Prožil jsem velmi silný zážitek z byznys života.

Dal by se také nazvat: když záleží víc na hodnotách a lidech, než na úspěchu a penězích.

Šéf

Šéf spěchal na poradu a hned po ní ho čekala další schůzka s klientem, tak poprosil svoji kolegyni, říkejme jí Vendulka, aby mu okopírovala 30stránkový dokument, který nutně potřeboval mít s sebou. 👇

Přátelé, jedu za vámi!

Rozhodl jsem se pro hlavně časově odvážný krok. 👇

Doba je těžká, skýtá nejen byznys možnosti a příležitosti, ale také mnoho rizik, starostí a potíží. Chci je znát. A pokud to jen trochu půjde, chci vám pomoct.

Výsledky

Tak co teda, je dobré se orientovat na krátkodobé nebo dlouhodobé výsledky? Já jsem rozhodně zastáncem dlouhodobých řešení před těmi krátkodobými, potíž je ale v tom, že bez těch druhých nepřežijete. Pokud tedy ovšem nemáte v zádech 10 investorů s pořádným balíkem peněz. 😃

Lidi ve firmě

Opusťte vaši pracovnu a vydejte se mezi lidi ve firmě. Se všemi se potkejte a ptejte se jich. Přesně to děláme, když provádíme analýzu u klienta. 👇

Firma jde z kopce

Když to jde s firmou z kopce, tak to její majitel velmi dobře ví. Přesto se poměrně často stává, že nijak nejedná. Dnes to vidím silněji, než dřív. Někdy si jako lidé nejsme schopni nalít čistého vína a radši se opíjíme rohlíkem, někdy zase krutě válčíme se svým egem: „Cože? Že moje firma krachuje? To jako, že jsem po všech těch letech selhal? Já?“
 

Holding

V JPF řídíme firmy, to je veřejně známá věc. Co zatím moc veřejně nepropagujeme, je to, že před časem jsme založili holding, ve kterém se zaměřujeme na správu a řízení vlastních firem. Investujeme do menších firem s nižšími desítkami milionů obratu. Jejich majitelé jsou často otcové nebo matky zakladatelé, kteří jsou nositeli know-how, rozjeli firmu do určité úrovně, ale teď potřebují pomoct s další expanzí. 📈 Aktuálně je v holdingu pět firem. A těsně před dokončením transakce jsou další dvě.

Dojmologie

Dojmologie vládne světu, bohužel. ❌
Představte si pyramidu, která se skládá ze tří částí. Základna jsou názory a dojmy lidí ve firmě. Každý přidává svůj pohled a názor na věc. Prostřední část je reporting a controlling a malá špička nahoře jsou tvrdá data. 👇

Povzbuzení

Trochu povzbuzení do nejbližších dnů, týdnů a měsíců...

Zajímavá otázka

Dostal jsem hodně zajímavou otázku: „Existují podle vás špatné důvody, proč začít podnikat?“ 👇

Problém delegovat

Všímám si toho, že jedním z největších oříšků pro podnikatele bývá schopnost delegovat. V řadě firem majitelé nedospěli k tomu, aby nechali účetní zadávat platby nebo svého obchodního ředitele jednat s VIP zákazníkem. Pro jistotu všechno řeší sami. 👇

Omluva

Omlouvám se vám všem, kterých jsem se nějak dotknul. Občas zde sdílím příběhy z naší praxe, a to s sebou může přinášet určité komplikace. 👇

Zkušenost

Každý podnik nějak začíná. Jak ale firmy zrají k úspěchu a kontinuitě? Zde je zkušenost JPF: