Rozdíl

V čem je podle vás rozdíl mezi obyčejným šéfem a skutečným lídrem? 🤔

Já si myslím, že ten rozdíl je v opravdovosti. Šéfa si představuji jako člověka, který dohlíží nad tím, aby byly splněny úkoly. Stylem bude – bude, nebude – nebude.

Výkonnost člověka

Je vtipné, jak se vyvíjí představa o výkonnosti člověka. Nebo aspoň mně se tak vyvíjela.

1.fáze
Ještě poměrně do nedávna jsem byl přesvědčený, že být efektivní znamená stihnout co nejvíc věcí za hodinu času. A čím víc toho za hodinu zvládnu, tím jsem výkonnější.

Nikdo není neomylný, ani my

 A je důležité to přiznat. Děláme všechno pro to, abychom pro danou společnost zvolili toho správného interima. 👇

Někdy se to ale i přes naši největší snahu a propracovaný systém výběru nepovede. Interimovi se ve firmě nedaří a hned od začátku to drhne. Takovou situaci okamžitě řešíme. Pokud je to něco zásadního, řídícího člověka ihned měníme.

Nejsou lidi

„Nejsou lidi. Prostě nejsou. Nikdo nechce makat!“
Spousta podnikatelů asi pořád žije v 19. století. O lidech mluví jako o výrobním faktoru, protože ve své mysli jsou o několik století pozadu. Myslí si, že jejich zaměstnanci zatnou zuby a obětují všechno pro lepší život někoho jiného. 👇

Půjčka

Na začátku podnikání jsem si chtěl vzít půjčku 300 tisíc korun. 💰 Obešel jsem několik bank, ale žádná z nich mi nepůjčila. A to bylo to nejlepší, co se mi mohlo stát.

Když totiž nemáte moc finančních prostředků, donutí vás to být efektivní. Otáčíte každou korunu a zvažujete, jak ji optimálně alokovat. Pokud založíte startup a nafasujete si od investorů několik milionů, nic vás nenutí přežít. 😃

Z myšlenek mě vytrhne jako střela, co proletí kolem hlavy

Pisklavý hlas dcerky mě vrátí do reality: "Tati, proč se na ni tak díváš?" Velké oči na mě civí a čekají na odpověď.

Sedíme u stolu, vychutnávám si kávu a tiramisu. Děti mlsají.

Diskuse

Diskuse na téma nástupnictví v rodinných firmách zesilují. Rodinné firmy vzniklé na začátku 90. let často ještě řídí jejich zakladatelé a ti právě teď řeší, jak připravit firmu na svůj odchod. Vzdát se vedení něčeho, co značnou část svého života budovali, může být velmi náročné.

Sám nebo parťák

Už několikrát jsem dostal otázku, jestli je lepší podnikat sám, nebo si k tomu najít vhodného parťáka. 🤔 Myslím si, že na tohle není jednoznačná odpověď, protože všichni zkrátka nejsme stejní.

To máte jako se sportem. Vysoce individuálně zaměřený člověk si zvolí tenis. Týmově založený člověk bude hrát hokej. Ostatně, to druhé byl i můj případ. V Polsku o mě řekli, že jsem „gracz grupowy“. 😃 🇵🇱 Být na všechno sám by mě zkrátka nebavilo.

ALL IN

Jeden dobře vydělávající živnostník se mě zeptal, jestli se trochu nebojím, když jedu ALL IN a všechno sázím jen na svoji firmu. 👇

Říkal mi, že on na to jde jinak. Veškeré peníze, co každý měsíc vydělá, investuje do akcií firem, které mají co dočinění s umělou inteligencí. 🤖 Takhle to prý bude mít hezky diversifikované a na důchod bude mít stamilionovou rentu.

Konec hokeje

Když jsem musel kvůli zranění skončit s hokejem 🏒, automaticky jsem se vydal podnikatelskou dráhou. Táhlo mě to tím směrem odjakživa, ale kvůli sportu jsem tuhle touhu v sobě nikdy nějak víc nerozvíjel.

Samozřejmě jsem si i na pár měsíců vyzkoušel pár zaměstnání, ale to mělo vždy rychlý konec. 😃 Chtěl jsem si dělat věci po svém a mít možnost je ovlivnit. Jako zaměstnanec jsem doslova fyzicky cítil, že se dusím.

Rychlost

Někdy se nás potenciální klienti ptají, jak jsme při startu spolupráce s novou firmou rychlí. 2 měsíce? Půl roku?

Obecně se snažíme být hodně rychlí. V řádech 3-4 týdnů stihneme kroky v pořadí: schůzka, analýza, prezentace výstupů z analýzy, představení projektu spolupráce, představení našeho interim manažera, strategický workshop, start projektu, představení našeho manažera lidem ve firmě klienta.

Víte, z čeho mám vždy skvělý pocit?

 Když vidím, jak se majitelům pár měsíců po zahájení spolupráce s námi uleví. Spadne z nich to obrovské břímě a oni najednou mají prostor se nadechnout a dát si život do pořádku. 👇

Podnikání je fyzicky i mentálně vyčerpávající činnost a když nedáte tělu prostor zregenerovat, často si vybere krutou daň. ⚠️ Vzpomínám si na jednu paní majitelku, která ve své firmě dřela 16 hodin denně 6 dní v týdnu. Žádný svátek, žádná dovolená, hlava jí jela 24/7.

V JPF se učíme rychle

„Do budoucna jedinou konkurenční výhodou je učit se rychleji než konkurence….“
Peter Senge

 Dnes už v Česku, Slovensku i v Polsku. A do budoucna se chceme učit i v celém regionu CEE. 😉

Často slýchávám jednu věc

 Prý je teď to podnikání díky moderním technologiím, umělé inteligenci a kdoví kvůli čemu všemu ještě mnohem těžší než dříve. Příležitostí prorazit neustále ubývá a lepší už to nebude. 👇

Proces při spolupráci

Když navazujeme spolupráci, často se stane, že majitel firmy si přeje být aktivně zapojen do celého procesu. Nechce sedět doma a přemýšlet o životě. Rozhodně to vítáme, je ale potřeba si jednoznačně vyjasnit, co bude jeho úkolem. 👇

Máte svoji firmu?

Vypiplali jste si ji od samého počátku? Jste na ni hrdí? A dokázali byste si představit, že bude fungovat bez vás? Že už nebudete potřeba? 🤔

Pro většinu podnikatelů je tohle velký problém. A je to docela dobře pochopitelné. 15 let denně vstávali a usínali s prací. Šly přes ně veškerá rozhodnutí, byli středobodem zájmu a byli potřební. Z toho se strašně těžko ustupuje do pozadí.

Dáváte si velké, nebo realistické cíle?

 V podnikání si řada podnikatelů (především startupistů) dává cíle obrovské. A 99,9 % z nich kvůli tomu nakonec zkrachuje. ❌

Selžou jednou, selžou po druhé, selžou po dvacáté, a nakonec je to prostě zlomí. Když jsem začínal podnikat, žádné velké cíle jsem neměl. Vymyslel jsem produkt, který mi dával smysl, a rozhodl jsem se, že ho nechám ověřit trhem. Postupně jsem budoval firmu a ona mi rostla pod rukama. 📈

Korporáty

O korporátech se toho můžeme dočíst hodně nepěkného. Osobně si ale myslím, že i od nich se můžeme leccos přiučit. 👇

I ve velkých firmách totiž pracují velice šikovní a výkonní jedinci. Ti jsou zpravidla ve vedení a nastaví procesy, o kterých se dále nediskutuje. Tisíckrát se všechno udělá stejně, postup je daný a nejede přes něj vlak. Tím se vytvoří velká disciplína. 💪 A právě ta dnes spoustě lidem chybí.

Někdy je dobré lidem ve firmě věřit

 Dělat překotné změny za každou cenu se totiž málokdy vyplatí.

Zrovna nedávno jsem byl svědkem toho, že úspěšně fungující firmu koupila investiční skupina. První, co udělali, bylo, že najali drahé poradce z velké pražské firmy a ti v luxusních oblecích přijeli do moravské společnosti udělat revoluci. Dopadlo to tragicky. ❌

Poučka

Málokterá podnikatelská poučka je tak hloupá jako tahle: „Dělejte, co vás baví.“ To je prostě absolutní nesmysl. ❌

Pokud mi nevěříte, tak si to zkuste. Začněte podnikat a dělejte jen to, co vás baví. A pak mi napište, jak to dopadlo. V podnikání vás nikdy nebaví všechno. Když vás to bude bavit z poloviny času, vyhráli jste jackpot. 🎯 Ale hned ze začátku to tak nebude.

Spousta lidí si ničí život

 Ničí si zdraví, ničí si psychickou pohodu a nesmyslně pálí zbytečné množství času. Ptáte se čím? 👇

Cashflow

Víte, co je jeden z nejčastějších problémů ve firmách, se kterými startujeme spolupráci? Cashflow. Nemám exaktní odpověď na to, proč tomu tak je, ze své zkušenosti ale mohu říct, že podnikatelé právě peněžnímu toku věnují velice málo času. Jde přitom o naprosto klíčovou věc. Pokud správně nefunguje, přímo ohrožuje na životě celou vaši firmu. A někdy je to ohrožení větší a bezprostřednější, než si umíte představit.

Může si za vyhoření každý sám?

 🤔 Rychlá odpověď je, že v konečném důsledku samozřejmě ano. Vyhoříte kvůli tomu, že neumíte říkat ne a je jen na vás, jestli to NE řeknete či nikoliv.

Není ale vždy tak jednoduché si to uvědomit. Sám jsem prožil období, které s vyhořením hraničilo. V roce 2019 jsem žil opravdu hektickým životem. Rostla mi firma, rodina, dostavoval jsem dům a řídil obrovský projekt, kde šlo o 13 miliard aktiv.

Většina obchodníků jede na fix

💰 Pro někoho možná překvapivé, ale je to tak. Když řešíme pro naše klienty obchod, snažíme se je přesvědčit, aby co největší část odměny byla nastavená výkonnostně.

Jak se má obchodník motivovat, aby podával stále lepší výkony, když má 60 tisíc fix, služební auto, kafíčko a klídeček? ☕ Proč by to dělal?

Nejstrašnější příklad

Tohle je asi jeden z nejstrašnějších příkladů zákaznického servisu, který jsem zažil. Je to sice už pár let nazpět, ale pamatuji si to jako dneska. 👇

Jeden z exponovaných bankéřů, který je poměrně známý, ale samozřejmě ho nebudu jmenovat, rád na poradě jednal zásadně s nohama na stole. Na jedné z nich jsem byl přítomen.

Charakter firmy

Chceme mít 1000 interimů. A taky chceme, aby si naše firma udržela svůj charakter a hodnoty. Aby se tak stalo, je potřeba pro to něco dělat. 👇

Proto jsem se rozhodl, že si jednou měsíčně vyhradím celý den a setkám se s nově nastupujícími interimy. Kdo jiný by měl předávat vizi a smysl firmy, když ne zakladatel? Kdo jiný by měl vlévat krev do žil novým talentům a pozvedat jejich ducha? Času nemám nazbyt, ale tohle je pro mě priorita. 👍

Lídr

V ideálním světě by měl každou firmu řídit morálně rovný člověk. Jaká je reálná situace, nechám na vašem posouzení, já si ale myslím, že lídr s pevnou morálkou má obrovskou výhodu. 👇

Reputaci a jméno máte totiž v businessu jenom jedno. Pokud děláte sviňárny, tak se to prostě vykecá. Zvláště v tak malém rybníčku, jako je Česko. Dříve nebo později na to zkrátka dojedete. 👎

Operativa

„Pane Jemelko, nechybí vám teď ta operativa? Není lepší si do ní přece jenom čas od času odskočit?“ 👇

No tak si to pojďme rozebrat. Představte si, že jedete na lodi, kterou řídí kapitán. 🛳️ Na můstku ho ale vidíte jenom občas, začínal totiž jako topič a hrozně mu to chybí. Takže si několikrát za den odskočí za klukama do strojovny trochu přiložit a loď nechá svému osudu.

Marketing

Na kampani generála Pavla se mi líbilo, že když se novináři zeptali šéfky jeho marketingu, podle čeho vybírali hesla důvěra, klid a řád, odpověděla jim, že to bylo jednoduché. Zjistili zkrátka, čemu věří pan Pavel a prostě to komunikovali lidem.

Proč přicházíte o zákazníky

 Víte to? Co děláte po tom, co k tomu dojde? Necháte je vlastnímu osudu, nebo to nějak řešíte?

Jedna z prvních věcí, kterou děláme, když začneme řídit firmu, je, že se podíváme na seznam zákazníků, o které během poslední doby přišla. Píšu podíváme, ale častokrát si ho musíme nejprve sami vytvořit, protože s daty se mnohde ne úplně pracuje. 😃

Vytrvalost

Potkávám mnoho lidí, kteří chtějí začít podnikat nebo v podnikání něco dokázat.

Většina z nich neuspěje, především proto, že nemají vytrvalost a v srdci nehoří pro činnost, kterou dělají. Bez toho nevydrží ve zlých časech.

Mnohé úspěšné podnikatele pak často můžete právem označit za chaotiky. Znáte ten povel, když něco startujete?

Přátelé, nedělejte to

 👇
Fakt nemůžete svým dodavatelům platit faktury s 15denní splatností, když vás vaši odběratelé tlačí do 30 nebo i 60denní splatnosti.

Takový model přece nemůže z logiky věci dlouhodobě fungovat. Ani nevíte, jak často u klientů řešíme problémy s cashflow, které jsou způsobeny tím, že jim jejich odběratelé platí pozdě.

Krize pomáhá

Občas teď od podnikatelů dostávám otázku: „A co krize, pomohla vám? Roste vám business?“ 👇

Rozhodně máme více poptávek, nicméně aktuální situace dle mého názoru na náš růst nemá až tak velký vliv. Šli jsme tomu prostě naproti. Na naší vizi makáme od roku 2010 a celou dobu stabilně rosteme. 📈 Jediné, čeho jsem si všiml, je, že majitelé firem jsou po covidovém šoku trochu ochotnější si povídat. Mnohem víc je zajímá, co vlastně nabízíme a zda bychom nemohli jejich firmě nějak pomoci.

Radost ze záchrany

V roce 2019 jsem měl enormní radost z každé zachráněné firmy, z každého dílčího úspěchu. V té době jsme řídili 10-15 firem, takže jsem měl přehled o každé jednotlivosti. Byl jsem ale extrémně vyšťavený. Zařekl jsem se proto, že už nikdy žádnou cizí firmu řídit nebudu. A začal jsem se plně věnovat té vlastní. 👇

Kdo může být podnikatelem

„Musí se člověk podnikatelem narodit, nebo se to dá naučit?“ 👇

Neřekl bych přímo narodit, ale myslím si, že určité předpoklady k tomu mít musí. Pokud v sobě člověk nemá zdravou soutěživost, "všechno má na háku" těžko se na trhu prosadí. Přece jen je to soutěž. Soutěž v tom, kdo nejlépe poslouží zákazníkům a předčí tak svou konkurenci.

Rozdělení lidí

Pokud chcete, aby vám vaši špičkoví lidé neodešli, musíte se s nimi umět rozdělit. 💰 Často vídám, že majitelé nastaví výkonnostní odměnu a z počátku funguje vše tak, jak má. Pokud se ale konkrétnímu člověku začne mimořádně dařit, najednou má nárok na opravdu značné sumy peněz.

Firmy zdražují

Ale ten jejich postup je někdy opravdu šokující. 🤯 „Chybí nám milion. Abychom se dostali ze ztráty, musíme komplet zdražit.“

Ale proč ten milion chybí? Kde ty peníze tečou? Jak k tomu došlo? Tyto otázky často zůstávají nevyřčeny. Plošné zdražení nefunguje. Je potřeba jít segment po segmentu a zjistit, kde přesně proděláváme a proč. A pak to řešit.

Rada pro začínající podnikatele

„Dokázal byste poradit začínajícím podnikatelům, co mají dělat, když se jim v podnikání nedaří?“ 👇

Co v takovém případě dělám já? Zachovávám klid a dál krok za krokem dělám to, co je potřeba. Co člověku pomůže, když začne zmatkovat? Když ve stresu začne rychle vymýšlet, co s tím a zkratkovitě měnit stav věcí?

Řešení věcí

Tohle je pro většinu podnikatelů velice těžké: začít věci řešit v ten správný čas. Obrací se na nás teď spousta firem ve velkých potížích. My ale nejsme kouzelníci. ✨ Pokud jste v kolmém pádu několik metrů před zemí, nemáme hůlku, kterou mávneme a tomu pádu zabráníme.

Pracovat až k smrti

Zkusil jsem se zamyslet nad tím, proč má tolik podnikatelů tendence upracovat se k smrti, někdy bohužel i doslova. 👇

Určitě neexistuje jen jedno vysvětlení, myslím si ale, že to má velkou souvislost se začátky podnikání. Ty jsou pracné a krušné. Tedy pokud nestavíte startup, do kterého si necháte nalít velké peníze a na podnikání si spíše jen hrajete. 😃