Firmu lze řídit všelijak. Záleží na mnoha faktorech. Osobnost zakladatel/e(ky), velikost firmy, aktuální výzvy či problémy, které zrovna řeší atd. Proč je důležité vnímat ji nejen jako organizaci – ale také jako komunitu lidí?
1. rada, jak řídit firmu: Firemní DNA
Každá firma má nad to něco, co ji jen tak neodpářete, ať se snažíte sebevíc. A to je její ‚‚DNA‘‘, které se promítá mimojiné i ve způsobu, jak je firma řízena.
Této DNA někdo říká firemní kultura, někdo atmosféra, někde je to ‚‚jen o pocitu‘‘. Jaké lidi si do firmy vezmete, takovou pak firmu máte. I tu DNA. Pokud chcete špičkovou firmu, musíte najít špičkové lidi – kompetenčně i lidsky.
Takoví lidé ale určitě nebudou čekat na desítky a stovky pravidel, procesů a norem. Takové lidi v drill systému možná udrží peníze, ale otázka zní, co se pak děje s jejich motivací a osobností.
Svoboda a motivace
Steve Jobs řekl, že Apple je největší start up na světě. Láká geniální lidi a dává jim vizi a prostor.
Takovýto koncept svobody dle mých zkušeností musíte vtisknout do firmy od kolébky. Pokud má firma 50, 100 nebo 500 lidí, začít takto obracet kurz je ‚‚extrémní sport‘‘. Tohle pro klienty neděláme. Přirovnal bych to k investiční strategii. U klientů se držíme konzervativní strategie řízení.
Uvnitř JPF je však svoboda maximální. Je těžké lidem přiblížit myšlenku, že nechci, aby chodili do práce pracovat, ale tvořit. Přináší to nejen peníze, ale i radost a naplnění.
2. rada, jak řídit firmu: Špičkoví zaměstnanci
‚‚A jak to teda je, když řídíte tu firmu a majitel nesouhlasí s kroky, které chcete udělat?‘‘ Zdánlivě jednoduchá otázka, ta odpověď už je ale poněkud složitější. Ono totiž záleží na tom, jak je daná věc důležitá. Často dochází k tomu, že ve firmě pracuje rodinný příslušník, který pro ni není přínosem a vyměnit ho bývá z pochopitelných důvodů komplikované. Majitel o tom většinou nechce ani slyšet.
Ti správní lidé
A teď ta důležitost. Ukážeme si to na příkladu paní prodavačky a pana technologa. Zjistili jsme, že na jedné z prodejen klienta pracuje nepříjemná prodavačka, která odrazuje zákazníky. Majiteli jsme navrhli změnu, když ale nesouhlasil, netlačili jsme nějak moc na pilu, protože pro chod celé firmy je to poměrně marginální věc.
No a řešili jsme i jediného technologa ve firmě, který byl neschopný, a ještě k tomu alkoholik. A kvůli němu trpěla celá výroba. Tady jsme za majitelem chodili tak dlouho, dokud nakonec nepovolil a nepotvrdil změnu. Stálo nás to několik měsíců předkládání důkazů a vršení argumentů, ale podařilo se.
Řízení firmy není jednorozměrnou záležitostí
Jak tedy firmu řídit? Řízení firmy není jednorozměrnou záležitostí, ale komplexním procesem, ovlivněným mnoha faktory. Od osobnosti zakladatele, přes velikost firmy až po aktuální výzvy, kterým čelí. Jedním z prvků, který ovlivňuje řízení firmy, je její ‚‚DNA‘‘ neboli firemní kultura. Tato jedinečná podstata firmy se promítá do způsobu, jakým je vedena.
Pamatujte, že na klíčových pozicích ve firmě musí být ti správní lidé. Pokud máte citový vztah k člověku, který na pozici nestačí, raději mu dejte doživotní rentu a nechte ho být doma s rodinou. To ublíží vaší firmě mnohem méně než jeho přítomnost na pracovišti.