Když se vaše firma dostane do krize, nejdůležitější je se z toho nesložit. Není to dávno, co si mě zavolal na pomoc podnikatel, jehož firma se dostala do potíží. Seděl jsem s ním u stolu a viděl před sebou velmi nervózního člověka. Vybudoval firmu z nuly na obrat téměř 200 milionů, což se málokomu podaří. Teď ale přišlo kromě jiného dramatické zdražení materiálů a dalších vstupů a s tím přišly velké potíže.
Bylo vidět, že na něco takového nebyl připraven, tak ho to zasáhlo více, než by možná muselo. Řekl jsem mu: „Podívejte se, co jste dokázal vybudovat. Uvědomujete si to? Máte firmu, která má úžasně zdravý business model, to je přece fantastické. Pouze jste nezvládl dramatický vývoj, kterému se říká krize z růstu, a to snadno napravíme.“
I to je totiž náplní práce krizového managementu.
Krizový management v akci: Jak správná perspektiva mění podnikatelské strachy
Když projdete více než třemi stovkami firem, tak už velmi rychle poznáte, v čem je zakopaný pes a jak velká je pravděpodobnost, že budete schopni dané firmě pomoct. Důležitá je vždycky perspektiva. Pokračoval jsem k panu podnikateli: „Co byste dělal, kdybyste měl na účtu 300 korun a měl zaplatit milion na mzdách za svoje lidi? I takové věci ve firmách řešíme. Vaše situace je nesrovnatelně jednodušší, vyřešíme to.“
Měli jste vidět tu změnu nálady. Někdy máme tendenci být zavření ve své bublině a strašidlo, které nás děsí, necháme narůst až do obludných rozměrů. Zbytečně. Většina věcí se dá vyřešit, jen je potřeba pevně sevřít knipl řízení firmy a držet ho stůj co stůj. Jak dlouho? Tři měsíce, devět měsíců, rok, dva? Tak dlouho, jak bude potřeba. Zkrátka až do doby, než proběhne bezpečné přistání.
Ztracená bitva neznamená prohranou válku
Troufám si říct svůj kontroverzní názor, že drtivá většina podnikatelů přivede svou firmu do krize vlastním zaviněním. Na tom není nic špatného. Chybujeme všichni a někdy se to prostě přihodí. Marno plakat nad rozlitým mlékem, minulost nezměníme. Důležité je, jaká akce bude následovat.
Ze zkušenosti mohu říct, že v situacích, kdy by byl potřeba dobrý krizový management, přichází strnutí. Podnikatel je v šoku z toho, co se stalo a zamrzne. Nedělá nic. Víte, jak často jsem viděl majitele sedět jako hromádky neštěstí a lamentovat, že z tohohle už se asi nikdy nedostanou?
Dokážete si představit, jaký má takový přístup dopad na morálku mužstva? Pokud kapitán lodi před sebou vidí ledovec a místo rychlých rozkazů posádce pro odvrácení kolize k nim vysílá jen zprávu: „Ach jo, asi fakt narazíme. Tohle jsem nečekal, tohle jsem fakt nečekal. Kdo to mohl tušit.“ Jak to asi může dopadnout?
Hledání řešení je klíč k nalezení těch správných
Rozhodně neříkám, že pokud se stane kardinální průšvih, měli byste okamžitě něco dělat. Naopak. V prvních okamžicích je dobré se zastavit, nečinit žádná zbrklá rozhodnutí a pečlivě vzniklou situaci zanalyzovat. V ideálním případě dát pryč zjitřené emoce a zkusit se na všechno podívat racionálně a zvenku, jako kdyby vám firma nepatřila.
„Přišel jsem o zakázky, o kolik mi padne tržba? Jak jsem na tom s náklady? Kolik budu muset pustit lidí? Čím mohu tento výpadek nahradit? Co pro to musím udělat? Kam je teď nejlepší napnout úsilí? Kdo mi může pomoct? Kdo mi může poradit?“
Hlavou vám bude vířit proud otázek a vy postupně najdete odpovědi. Pokud vám mohu poradit, v první řadě dejte pryč vaše ego. Měli jste firmu o 200 zaměstnancích? Možná budete muset udělat dramatický krok zpět a budete jich mít zase jen polovinu. Měli jste 200 mil. obrat? Je lepší mít obrat 50 mil. Kč a být v zisku, než s vysokým obratem zkrachovat. Jeden krok ve vývojové etapě firmy zpět vám umožní udělat dva, tři, pět kroků dopředu v budoucnu.
Zdá se vám to jako banální rada? Nevěřili byste, jak často podnikatelé raději firmu nechají kompletně padnout, než aby si řekli o pomoc nebo přiznali dočasnou porážku. Proto si na to dovoluji upozornit. Obrazně řečeno, úspěch v podnikání se neměří výsledkem jedné bitvy, sčítá se až ve finále celé „války“. A pokud do cíle chcete dojít, někdy prostě musíte zatnout zuby a vydržet. A taky něco obětovat. I když to bolí.
Potýkáte se s krizí ve vaší firmě? Využijte našich odborníků v oblasti interim a krizového managementu a postavte se problémům čelem s odborníky, kteří mají prověřené výsledky.