Kupujte draho, prodávejte levně

Když se údajně Alexandr Veliký ptal nejbohatšího obchodníka v Babylóně, jak svého bohatství dosáhl, odvětil:

"Kupuji draho, prodávám levně."

Přijde vám to nesmyslné? Možná na první pohled ano. Ale opak je pravdou.


Podívejte se na to takto. Předně ten obchodník asi nebyl "jednočlenný" živnostník, ale majitel obchodu s mnoha lidmi, kteří mu pomáhali byznys rozvíjet a udržovat. Zároveň ten byznys byl jeho a tak odpovídal v jednotném čísle.

Dále k té odpovědi "Kupuji draho a prodávám levně" nám už dávno např. i T. Baťa na vlastním příkladu ukázal, že:

1. když se zaměříte na velký rozsah / obrat
2. když se zaměříte na nízký zisk
3. když se zaměříte na vysoké mzdy
4. když se zaměříte na špičkové technologie
5. když se zaměříte na nákup kvalitního materiálu či zboží ve velkém množství
6. když se zaměříte na úspory z rozsahu...


...vyjde vám z toho, že kupujete draho (mzdy, technologie atd.). A prodáváte levně.

Geneze byznysu se často vyvíjí takto:
1. živnostník založí maličký byznys
2. když je šikovný, byznys mu roste a maximalizuje zisk na osobu / díky svému nasazení a kompetenci
3. aby byznys rostl dál, část svého zisku "obětuje" živnostník na úhradu odměn pro nové a nové spolupracovníky, které postupně nabírá, což nese často nelibě, protože dřív byl sám, měl "klid" a v přepočtu na osobu vydělával v absolutní hodnotě víc, než teď, když se musí trápit s lidmi (ano, takto to mnoho živnostníků, kterým roste firma, vnímá)
4. tito spolupracovníci ale nejsou tak efektivní, jako byl původně živnostník sám - už zde má spousta živnostníků první dilema: "Dřív jsem byl sám a vydělal jsem mnohem víc než teď, když je nás víc, firma je větší, ale poměr cena/výkon dosahuje menšího zisku na firmu." Stojí mi za to tolik se honit?
5. kdo pochopí, že další růst firmy snižuje efektivitu výkonu firmy i výdělku živnostníka, než se - teď už majitel firmy - naučí, jak dobře plánovat, organizovat, počítat ekonomiku věci a vést lidi, dřív nebo později taky pochopí, že nakonec je lépe vydělávat 1% z úsilí 100 lidí, než vydělávat maximalizací výdělku 100% z úsilí 1 osoby, tj. samotného živnostníka
6. jak firma roste dál, pochopí - teď už byznysman - že pro stabilitu byznysu je důležité spokojit se s přiměřeným ziskem, který ale musí důsledně hlídat
7. přiměřený zisk, když se hlídá, a firma zároveň rozšiřuje svou působnost, dovede - teď už velký podnik - k daleko vyšším příjmům nakonec i majitele firmy. K vyšším příjmům, než kolik by si v absolutní hodnotě mohl kdy vydělat on sám jako jednotlivec / živnostník
8. nakonec na otázku, jak toho dosáhl, odpovídá: Kupuji draho, prodávám levně.

To, co se po "jeho" cestě změnilo, byl především jeho mindset. Na začátku chtěl prodávat málo za maximalizace zisku. Nakonec chce prodávat mnoho, za minimální zisk. Dělá to ale přes ruce druhých lidí a v takovém množství, že se to vyplatí. Zároveň se po cestě stal z odborníka na "živnost", odborníkem na "management".

Kupujte draho, prodávejte levně.

řízení prodejního týmu